منو

    مقالات

    بیماری دیستمپر چیست؛ علائم، تشخیص و درمان

    بیماری دیستمپر چیست؛ علائم، تشخیص و درمان

    ویروس دیستمپر (CDV)
     

     

    عامل بیماری بسیار کشنده دیستمپر سگها، ویروس دیستمپر (CDV) از جنس موربیلی ویروس ها از خانواده پارامیکسوویروس بوده و از نظر ساختاری شباهت بسیار زیادی به دو گونه دیگر این خانواده یعنی ویروس سرخک و ویروس طاعون گاوی دارد. دیستمپر یک RNA ویروس تک رشته ای میباشد.


    راه اصلی انتقال این ویروس به حیوانات مستعد بیماری تنفس ترشحات تنفشی حیوان آلوده به صورت آئروسل می باشد.


    غشا لیپیدی (CDV) موجب حساسیت بالای آن به گرما  خشکی شده، به طوری که در دمای 60 درجه سانتیگراد فقط به مدت 30 دقیقه می تواند زنده بماند. اما در دمای صفر درجه چندین هفته زنده می ماند. در نتیجه این ویروس به گرما حساس بوده و این بیماری بیشتر در فصول سرد در سگ سانان دیده می شود.

     

     


    علائم بالینی دیستمپر

     


    علائم بیماری می تواند طی 10 روز پس ابتلا و یا حتی پس از هفته ها و ماه ها ظاهر شود. برخی از علائم شامل این موارد می باشند: تب، اسهال، تهوع، التهاب در چشم و بینی، ترشح شدید بزاق، آبریزش بینی، سرفه، دشواری تنفس، دیسانتری، بی اشتهایی، کاهش وزن، دهیدراتاسیون و ... . در برخی موارد دیستمپر می تواند بدون علامت باشد.

     

     


    راه های تشخیص بیماری دیستمپر

     


    تشخیص اولیه این بیماری معمولا براساس علائم بالینی است اما با توجه به وسیع بودن و غیراختصاصی بودن علائم جهت تشخیص قطعی نیاز به بررسی های دقیق آزمایشگاهی است.


    آزمایشاتی نظیر ایمونوفلورسنت، ایمونوهیستوشیمی، الایزا، خنثی سازی سرم و غیره.


    در موارد تحت حاد و مزمن بیماری یکی از بهترین روش ها بررسی آنتی بادی ویروس دیستمپر در سرم با انجام تست خنثی سازی (serum neutralization) می باشد.


    روش RT-PCR دو رشته اي ويژگي و حساسيت بالايي دارد که مي تواند براي شناسايي و تفريق موثر واکسن CDV و سويه نوع وحشي مورد استفاده قرار گيرد و نشان دهنده آن است که مي تواند در شناسايي باليني و بررسي اپيدميولوژيکي به کار رود.


    یکی از روش های جدید در مراحل حاد بیماری استفاده از کیت هایی است که با ویژگی 97-100% و حساسیت 94% ویروس را در ترشحات چشمی و تنفسی شناسایی می کند.

     

     


    درمان بیماری دیستمپر

     


    دارویی برای بیماری دیستمپر سگ وجود ندارد دامپزشکان درمان حمایتی نظیر تجویز آنتی بیوتیکی را برای کمک به سیستم ایمنی بدن شروع می‌کنند تا سگ دچار ذات الریه نشود اگر دچار اسهال شده باشد غذا و مایعات مناسب برای بدست آوردن الکترولیت دوباره بدن تجویز می‌شود چشم و بینی باید منظم شست‌و‌شو داده شود به صورت سرم. در صورت ادامه تشنج استروئید تجویز می‌شود.

     

     


    دیستمپر در گربه

     


    گربه ها از دیگر حیواناتی هستند، که مستعد این بیماری می باشند. این ویروس در اکثر مواقع بر روی گربه هاي جوان و مخصوصا باردار تاثير مي گذارد. نکته حائز اهمیت این است که گربه های مسن تر ممكن است اين بیماری را بگيرند و هيچ علائمی از خود نشان ندهند. بيشترين نشانه هاي معمول در این ويروس شامل: تب، کم شدن اشتها، تغییر در رفتار و افسردگی، از دست دادن وزن، كم شدن آب بدن و برخی موارد دیگر می باشد.این بیماری به قدری خطرناک است که اگر يك گربه باردار باشد و به ديستمپر مبتلا شود، احتمال این که سقط جنين داشته باشد و يا بچه هايي مرده بدنيا آورد، زیاد است.

     

     


    دیستمپر (CDV) در انسان؛ آیا انسان به دیستمپر مبتلا می شود؟

     


    بله انسان نیز به دیستمپر دچار می‌شود و دانشمندان در این باره تحقیق کرده‌اند، اما در انسان این ویروس نشانه ای از خود بروز نمی‌دهد و خطرناک نیست.

     

     


    سخن آخر

     

     

    تشخیص مناسب و به موقع در حیوانات در جلوگیری از تلف شدن آن ها نقش به سزایی داشته و با توجه به اهمیت این موضوع تشخیص مولکولی به جهت نیاز به کمترین زمان و پاسخ دهی بسیار سریع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما ميتوانيد جهت راه اندازی آزمایشگاه خود و یا تکمیل تر کردن تجهیزات آن و همچنین راه اندازی تست های مختلف مولکولی و داشتن انتخابی بهتر و برتر از تجربه 30 ساله شركت مبنا ژن پارس با مدیریت نادر غفار عدلی استفاده نموده تا از خرید خود احساس رضایتمندی داشته باشید. مشاورین و متخصصين مجموعه مبنا ژن پارس از مشاوره تا خرید و راه اندازی دستگاهها همراه و پشتیبان شما خواهند بود.

     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس