منو

    مقالات

    کیت تشخیص کرونا پیشتاز طب چیست ؟

    کیت تشخیص کرونا پیشتاز طب چیست ؟

    تاریخچه کرونا


    کروناویروس ها برای اولین بار در دهه 1960 شناسایی شدند و تا میانه دهه 1980 مطالعه مستمر بر روی آن ها ادامه داشت . کروناویروس ها بخشی از خانواده کروناویریده هستند که طیفی از ویروس های سرماخوردگی تا سارس ، مرس و کووید 19 را در بر می گیرد . شیوع این ویروس ها به صورت طبیعی در بین پرندگان و پستانداران رایج بوده و تا به حال هفت نوع از آن ها که به انسان منتقل می شوند شناسایی شده اند . مورد آخر کشف شده ، کروناویروس سندرم حاد تنفسی نوع 2 بوده که در سال 2019 شیوع آن از شهر ووهان چین شروع شده و به سرعت تبدیل به پاندمی گردید و سرتاسر جهان را فرا گرفت .

     

     


    روند بیماری زایی کروناویروس

     


    در ابتدای بیماری فرد معمولا سرفه و تب را تجربه کرده ، سپس در صورت شدت گرفتن بیماری سردرد ، گلودرد ، دردهای عضلانی و اسهال یا تهوع به سراغ او می آیند . گیرنده های ویروس به طور عمده در سلول های اپیتلیال مجاری تنفسی یافت می شوند ؛ همچنین در دستگاه گوارش این گیرنده ها وجود داشته اما امکان ورود ویروس به بدن از طریق دستگاه گوارش بسیار کم است . پس از اتصال ویروس به سلول هدف و ورود آن به داخل سلول ، تکثیر آن انجام شده و به سرعت به سلول های اطراف گسترش می یابد . پس از آن که به میزان کافی تکثیر شد به طور مشخص وارد خون شده و اندام دیگر بدن را درگیر می نماید . در شرایطی که فرد سیستم ایمنی قابل قبولی داشته باشد واکنش ایمنی در فرد ایجاد شده و در خیلی از موارد بیماری پس از یک هفته از آغاز آن شروع به محدود شدن می کند . اما در مواردی که می تواند منجر به خطر برای فرد گردد سیستم ایمنی به دلیل گسترش بیماری به شدت واکنش التهابی نشان داده و به اندام های بدن آسیب وارد می نماید . اگر جلوی این آسیب گرفته نشود و عملکرد اندام یا اندام های مورد نظر مختل شود می تواند به مرگ منجر شود . بنابراین دانستن مرحله بیماری و بنابراین کمک به نحوه درمان آن بسیار مهم و حیاتی است .

     

     


    روش های تشخیص بیماری کرونا

     


    تست آنتی ژن کروناویروس


    در این روش از یک آنتی بادی آماده که به صورت تجاری در دسترس است برای شناسایی یک آنتی ژن معین که در این مورد آنتی ژن ویروس کرونا است استفاده می گردد . در این روش آنتی بادی ضد آنتی ژن ویروس با آنتی ژن ویروسی واکنش داده و در صورت انعقاد واکنش ابعاد آن اندازه گیری شده و در نتیجه میزان تیتر آن مشخص می گردد . در این نوع تست نمونه سواب حلقی یا نازال فرد مشکوک به کرونا مورد نیاز می باشد

     

     

    تست آنتی بادی کروناویروس


    در این تکنیک برعکس روش تست آنتی ژن از یک آنتی ژن آماده که به صورت تجاری در دسترس بوده برای شناسایی یک آنتی بادی معین که در این مورد آنتی ژن ویروس کرونا است استفاده می گردد . بدین صورت که آنتی ژن ضد آنتی بادی ویروس با آنتی بادی ترشح شده در سرم علیه ویروس واکنش داده و در صورت انعقاد واکنش ابعاد آن اندازه گیری شده و در نتیجه میزان تیتر آن مشخص می شود . برای انجام این تست نمونه خون فرد مشکوک به کروناویروس لازم است

     

     

    تست مولکولی تشخیص کروناویروس به روش پی سی آر (PCR) 


    در این روش نمونه سواب نازال یا حلقی فرد مشکوک به عفونت گرفته شده و پس از استخراج دی ان ای احتمالی ویروس توسط کیت استخراج مناسب ، نمونه دی ان ای احتمالی با استفاده از دستگاه ریل تایم پی سی آر (Real-Time PCR) تکثیر شده و میزان آن با استفاده از نرم افزار و محاسبات متعدد مشخص می گردد و می توانیم بفهمیم میزان آلودگی فرد چقدر بوده است و این به ما در تشخیص مرحله بیماری و درمان مناسب آن کمک شایانی می نماید . 

     

     


    تفاوت تشخیص کرونا به کمک کیت مولکولی با تست آنتی ژن و آنتی بادی ضد ویروس ، مزایا و معایب آن ها

     


    در صورت تشخیص پزشک ممکن است همزمان یک یا همه ی تست های یاد شده تجویز گردند ، اما مهمترین مزایا و معایب هر کدام از این تست ها به شرح زیر است:


    تست پی سی آر (PCR)

     

    مزایا: 


    - دقت بالا به گونه ای که معمولاً نیاز به تکرار مجدد ندارد
    - غیرتهاجمی بودن

     

    معایب: 


    - عفونت سابق کرونا با این تست مشخص نمی شود

     


    تست آنتی ژن

     

    مزایا:


    - سرعت بسیار بالا (بعضی از تست های مولکولی هم سریع هستند)

     

    معایب:


    - عدم ابتلا به ویروس کرونا را با قطعیت بیان نمی کند 

     


    تست آنتی بادی

     

    مزایا:


    - تشخیص عفونت قبلی با ویروس کرونا

     

    معایب:


    - تهاجمی بودن

     

     

     

    سخن آخر

     


    با توجه به همه گیری کرونا در کشور و لزوم تشخیص به موقع آن جهت درمان و پیشگیری از گسترش بیشتر آن ، شرکت مبنا ژن پارس مفتخر است تا با ارائه کیت های مولکولی تشخیص کرونا با کیفیت و مناسب در امر کمک به درمان و جلوگیری از گسترش بیماری جامعه پزشکی و آزمایشگاهی محترم را یاری نماید . جهت مشاوره و خرید کیت های تشخیص مولکولی می توانید با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید .

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس