منو

    مقالات

    تفاوت کرونای انگلیسی با چینی چیست؟

    تفاوت کرونای انگلیسی با چینی چیست؟

    در سال 2019 در شهر ووهان چین افرادی با علائم حاد تنفسی و مشکل در تنفس در بیمارستان‌های این شهر بستری شدند. طولی نکشید این بیماری به صورت عمومی شهر ووهان را درگیر خود کرد و موجب شد تا بسیاری از افراد جان خود را از دست بدهند، بسیاری از صاحبان مشاغل ضرر زیادی کردند و مشاغل به دلیل قرنطینه عمومی تعطیل شدند.
    این بیماری که از سال 2019 در جهان شیوع پیدا کرده است و هم اکنون نیز ادامه دارد، به نام کووید-19 مشهور و معروف است، اما آیا علت نام‌گذاری این بیماری را می‌دانید؟
    با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا به بررسی و علت نام گذاری کووید-19 و تفاوت‌های کرونا انگلیسی با چینی بپردازیم.

     


    علت نام گذاری کووید-19 چیست؟

     

    جالب است بدانید کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها می‌باشند که زیرمجموعه کرونا ویریده‌ها هستند که در مقیاسی کوچک و عادی شامل ویروس سرماخوردگی و در مقیاسی سخت‌تر و شدیدتر می‌توان به بیماری همچون سارس و مرس اشاره کرد.
    نام اصلی بیماری که هم اکنون سراسر جهان را به خود درگیر کرده، کووید-19 است و از خانواده کرونا می‌باشد. اما علت نام‌گذاری کووید-19 چیست؟
    به طور دقیق‌تر کووید-19 (Covid-19) مخفف بیماری کرونا ویروسی 2019 می‌باشد. ویروسی که هم اکنون جهان درگیر آن می‌باشد Sars-Cov-2 می‌باشد که نام آن از سه قسمت تشکیل شده است.
    سارس به معنی نشانگان حاد تنفسی می‌باشد و کوو به معنی کرونا ویروس است. عدد 2 نیز به معنی دومین دور و ظهور این بیماری است (این بیماری برای اولین بار در سال 2003 ظهور کرد که با نام سارس معرفی شده بود)
    سازمان بهداشت جهانی بیماری حال حاضر را به صورت کووید-19 نام‌گذاری کرده است که بخش اول آن کووید اشاره به کرونا ویروس داشته و عدد 19 آن، اشاره به سال ظهور آن که در سال 2019 می‌باشد.

     


    تفاوت بیماری کرونا چینی و انگلیسی


    کرونا ویروس با قرارگیری در بدن افراد با DNAهای مختلف وسیستم‌های ایمنی مختلف موجب جهش و تغییر شکل این بیماری شده است. همانطور که اشاره شد این بیماری برای اولین بار در سال 2019 در ووهان چین ظهور پیدا کرد. رفته رفته و با گسترش بیماری و جهش یافتن آن موجب تغییر در نوع و سرعت انتقال ویروس شد.
    ویروس کرونا چینی در ابتدای ظهورش بیشتر افراد مسن و یا افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و بیماری‌های ریوی بودند را به خود درگیر می‌کرد و در افراد جوان و به خصوص کودکان کمتر دیده می‌شد. از همین رو بیشتر افراد سالخورده و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای تحت خطر این بیماری قرار داشتند.
    اما رفته رفته و با تغییر شکل بیماری، کرونا انگلیسی به نسبت کرونا چینی از سرعت و قدرت انتقال بیشتری برخوردار است. جدا از سرعت و قدرت انتقال بحث اثرگذاری بیماری می‌باشد که نه تنها در افراد مسن و کهنسال دیده می‌شود، بلکه می‌تواند کودکان، خردسالان و جوانان را نیز به خود درگیر کرده و آنان را نیز به شدت بیمار کنند.

     


    علائم ویروس کرونا (کووید-19)


    ویروس کرونا از ابتدای ظهورش علائمی نزدیک به سرماخوردگی داشت و بسیاری از افراد آن را با سرماخوردگی به اشتباه می‌گرفتند. علائمی نظیر تب، لرز، سرفه، بدن درد و کوفتگی بدن از نشانه های کووید-19 است.
    البته با پیشرفت و جهش یافتن بیماری، علائم آن نیز کمی تغییر کرده و در مواردی سخت‌تر شده است.
    علائم جدید کرونا عبارت‌اند از: تب، لرز، آبریزش بینی، عطسه، سرفه خشک، اسهال، استفراغ، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بدن درد، کوفتگی بدن،تنگی نفس، مشکل در تنفس، سردرد و سرگیجه.

     


    پیشگیری از انتقال ویروس کرونا


    ویروس کرونا ویروسی است که از طریق قطرک‌های تنفسی و هوا قابل انتقال می‌باشد. بسته به شدت و نوع آن قدرت و سرعت انتقال این ویروس می‌تواند متفاوت باشد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک می‌تواند درجلوگیری از انتقال تا بیش از 95 درصد مفید واقع شود.
    احتمال انتقال بیماری کرونا در فضای باز با استفاده از ماسک خیلی خیلی کم می‌باشد، اما در محیط‌های سربسته و بدون گردش هوا در صورت وجود فردی ناقل امکان انتقال ویروس می‌باشد، از همین رو توصیه می‌شود در فضاهای سربسته و سرپوشیده، پنجره‌ها را باز گداشته تا گردش هوا ایجاد شود و به طور حتم از ماسک استفاده نمایید.
    دست زدن به محیط آلوده به ویروس و سپس لمس چشم‌ها می‌تواند موجب انتقال ویروس شود، به همین جهت پیشنهاد می‌شود دست‌های خود را به طور مرتب ضدعفونی نمایید و یا از لمس چشم و صورت خود خودداری نمایید.
    هنگامی که از بیرون به منزل برمی‌گردید دست‌های خود را با آب و صابون به مدت بیست ثانیه بشویید.
    فاصله اجتماعی در کنار استفاده از ماسک از مهم‌ترین فاکتورها به جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا می باشد. حداقل فاصله 2 متری را از دیگران رعایت کرده و از دیگران بخواهید فاصله اجتماعی با شما را نیز حفظ کنند.

     


    در آخر


    بیماری کرونا همانند بیماری‌های دیگر، قابل درمان بوده و نیاز به نگرانی نیست. تنها کافی است به موقع جلوی پیشرفت آن را بگیرید و در صورت داشتن علائم گفته شده خود را در منزل قرنطینه کرده و به میزان کافی استراحت کنید تا بتوانید سلامت خود را بازگردانید.
    استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند شما را از مبتلا شدن به ویروس کرونا مصون نگه دارد.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس