منو

    مقالات

    راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

    راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

    کرونا یا همان کووید-19 از همان روزهای ابتدایی حضورش در ووهان چین سروصدای زیادی به پا کرد و با گذشت ماه‌ها، این بیماری همچنان در تیتر اول اخبار ایران و جهان قرار داشته و تمامی خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های جهانی به موضوع بیماری کرونا می‌پردازند.
    قدرت و سرعت انتقال کووید-19 یا کرونا ویروس جدید باعث شده است تا افراد زیادی را درگیر کند و سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های بهداشت کشورها، پزشکان و متخصصان راه‌های متفاوتی برای جلوگیری از انتقال این ویروس را امتحان و پیشنهاد می‌کنند.
    تا آخر این مقاله همراه  ما باشید تا با روش‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا آشنا شوید.

     


    راه‌های انتقال کرونا ویروس جدید (کووید-19)

     

    کووید-19 و یا کرونا ویروس جدید، ویروسی جهش یافته و پیشرفته از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی می‌باشد که برای اولین بار در سال 2019 در ووهان چین کشف شد. این بیماری یک بیماری عفونی می‌باشد که عامل اصلی آن ویروس کرونا بوده و از طریق ترشحات و قطرات تنفسی و از طریق هوا به صورت فرد به فرد انتقال می‌یابد.
    فردی که ناقل ویروس کرونا باشد، افراد و محیط را می‌تواند از طریق تنفس، سرفه، عطسه و حتی آبریزش بینی تا شعاع 2 متری خود درگیر و آلوده نماید. اگر فردی در فاصله‌ای نزدیک با فرد ناقل قرار داشته باشد در معرض خطر انتقال بیماری قرار می‌گیرد.

     


    علائم و نشانه‌های شایع در افراد مبتلا به ویروس کرونا

     

    شباهت‌های زیادی میان علائم ویروس کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد، به همین جهت بسیاری از افراد و بیماران این دو بیماری را با هم اشتباه می‌گیرند. نشانه‌هایی نظیر تب، لرز، خستگی مفرط، کوفتگی، سردرد، سرگیجه، درد عضلانی و درد بدن و بسیاری از علائم دیگر نظیر از دست دادن حس بویایی و چشایی و همچنین اسهال و استفراغ از جمله نشانه‌ها و علائم ابتلای افراد به ویروس کرونا می‌باشد.
    شدت و سختی بیماری در افراد با توجه به قدرت سیستم ایمنی بدن شخص میزبان می‌تواند متفاوت باشد. افراد مسن و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماران ریوی و افراد با بیماری خاص بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا بوده و همچنین میزان سختی بیماری در این افراد شدیدتر از سایر افراد می‌باشد.

     


    مراحل بیماری ویروس کرونا

     

    کووید-19 دارای سه فاز بوده که در هر مرحله شدت بیماری متفاوت است.
    در مرحله و فاز اول که به فاز کمون معروف است، ویروس در بدن شما در حال فعالیت است و شما فردی ناقل محسوب می‌شوید، اما ممکن است 3 تا 7 روز هیچ گونه علائمی نداشته باشید. البته در نظر داشته باشید همانطور که اشاره شد شما در این مرحله ناقل می‌باشید و می‌توانید دیگران را به این ویروس مبتلا کنید اما هیچ گونه علائمی نداشته باشید.
    فاز دوم بیماری فاز حاد این ویروس می‌باشد که بدن فرد شروع به نشان دادن علائم می‌کند و بیماری در حال پیشرفت می‌باشد. در این مرحله بیماری به شدیدترین نوع خود می‌رسد و از این رو به آن فاز حاد می‌گویند. این مرحله، مرحله‌ای بسیار مهم است تا افرادی که دچار نشانه‌های اولیه می‌باشند با مراجعه به پزشک تحت درمان قرار گیرند.
    فاز سوم و مرحله نهایی بیماری فاز نقاهت است. در این مرحله فرد دیگر مبتلا نیست و افراد دیگر را نیز آلوده نمی‌کند اما بدن شما نیاز به بازسازی و ترمیم دارد تا سلامت بدن خود را کامل پیدا کند. بنابراین پس از گذراندن فاز حاد بیماری نیاز است تا به استراحت پرداخته تا سلامتی خود را به طور کامل بازیابید. این مرحله نیازمند به زمان است تا بدن بتواند مجدد خود را تقویت کند.

     


    مدت زمان بهبودی بیماری کرونا چقدر است؟

     

    جواب این سوال به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. شدت بیماری فرد، بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین روش درمان فرد از مهم‌ترین فاکتورهای بازگشت سلامتی است. اما به طور معمول فرد پس از ابتلا به ویروس کرونا 3 تا 6 روز زمان می‌برد تا نشانه‌های اولیه بیماری در او ظاهر شود. پس از مثبت شدن تست کرونای فرد مبتلا نیاز است 2 تا 3 هفته بسته به شدت و حال بیمار خود را قرنطینه کامل نماید و از رفت و آمد و حضور در اجتماع خودداری کند، تا بیماری دوره انتقال خود را طی کند. پس از 2 تا 3 هفته فرد دیگر ناقل نمی‌باشد و وارد فاز نقاهت و بازیابی سلامت می‌شود که در این دوره نیاز به استراحت و استفاده از مواد مغذی می‌باشد تا سلامت کامل خود را بازیابد.
    البته باید در نظر داشته باشید برای بازیابی سلامت و بهبودی کامل بدن افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و شدت بیماری بیشتر، مدت زمان طولانی‌تری را در نظر بگیرند.

     


    راه‌های جلوگیری از ویروس کرونا

     

    طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بهترین گزینه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از ماسک می‌باشد. پوشیدن ماسک تا 97 درصد می‌تواند از انتقال ویروس در فضاهای عمومی جلوگیری کند.
    افراد برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید دست‌های خود را مرتب با آب و صابون به مدت بیست ثانیه شسته و تا حد امکان از دست زدن به سطوح و سطح‌های عمومی جلوگیری کنند. همچنین در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، استفاده از مواد ضدعفونی کننده در هنگام لمس سطوح گزینه مناسبی می‌باشد. فاصله‌گذاری اجتماعی به خصوص در فضاهای عمومی و خیابان‌ها تا فاصله حداقل 2 متر به همراه استفاده از ماسک بهداشتی می‌تواند از انتقال ویروس به خوبی جلوگیری کند.

     


    در پایان

     

    بیماری کرونا مانند سایر بیماری‌ها (سرماخوردگی و آنفولانزا) قابل درمان بوده و نیاز به نگرانی نیست. شدت و قدرت انتقال این بیماری در جوامع موجب نگرانی شده است و افراد باید با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از انتقال ویروس به سایر افراد جلوگیری کنند. همه ما در جلوگیری از انتقال ویروس و قطع زنجیره انتقال نقش حیاتی داریم.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس