منو

    مقالات

    معرفی دستگاه ژل داک

    معرفی دستگاه ژل داک

    در آزمایشگاه‌ها تجهیزات متفاوتی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها استفاده مخصوص به خود را دارد. یکی از تجهیزات آزمایشگاهی که از آن برای تصویربرداری، مستند‌سازی و ثبت تصاویر نوکلئیک اسید، پروتئین و یا ژل‌های آگارز و اتیدیوم بروماید استفاده می‌شود، دستگاه ژل داک است. این دستگاه نام‌های دیگری نظیر نصویر ژل، سیستم مستند سازی ژل و یا ثبت تصویر ژل نیز دارد، پس در نظر داشته باشید در صورت شنیدن نام‌های دیگر نظیر تصویر ژل، منظور همان ژل داک می‌باشد.
    همانطور که در بالا گفته شد، این دستگاه مخصوص انجام آزمایش‌های زیستی و زیست‌شناسی می‎باشد، در نتیجه این دستگاه بیشتر در آزمایشگاه‌هایی با فعالیت‌های زیست شناسی یافت می‌شود.

     

     

     

    اجزای تشکیل‌ دهنده دستگاه ژل داک

     

     

    دستگاه ژل داک از اجزای مختلفی نظیر، منبع نوری فرا بنفش، بدنه دستگاه، دوربین، صفحه نمایش، منبع نوری مادون قرمز، ترانس ایلومیناتور، هود و اتاقک هود، فیلترهای نوری تشکیل شده است. در کنار موارد گفته شده در دستگاه ژل داک LED‌هایی با طول موج مناسب به جهت به حداکثر رساندن برانگیختگی رنگ‌ها موجود است و دستگاه‌های ژل داک از سیستم تصویربرداری قوی و مناسب تشکیل شده‌اند.

     

    • نکته: استفاده از هود و اتاقک هود به جهت محافظت کاربران از اشعه ماورا بنفش بوده و استفاده ترانس ایلومیناتور به جهت مشاهده مستقیم قطعات می‌باشد. در داخل دستگاه ژل داک ترانس ایلومیناتور و هود (اتاق تاریک) قرار دارد که نقش تاثیرگذاری در محافظت در برابر اشعه‌های UV داشته و با استفاده از یک دوربین CCD یا CMOS ثبت تصاویر رخ می‌دهد.

     

     

     

    کاربرد دستگاه ژل داک

     

     

    دستگاه ژل داک همانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی از ضروریات و نیازهای اساسی یک آزمایشگاه زیست‌شناسی می‌باشد. این دستگاه کاربردهای منحصر به فردی داشته است که می‌توان به مواردی نظیر ارزیابی ایمنی، تعیین کردن کیفیت پروتئین، الکترو فورز دوبعدی، شمارش کلنی‌ها، ژل و تصویربرداری از بلات، آشکار کردن هم زمان پروتئینی، میل‌های ترکیبی آنتی بادی پلی کلونال و مونو کلونال، تعیین ویژگی تغییر از بعد ترجمه و بسیاری دیگر از موارد که ممکن است در یک آزمایشگاه زیست شناسی مورد نیاز باشد اشاره کرد.

     

     

     

    انواع دستگاه ژل داک

     

     

    استفاده از دستگاه ژل داک و نوع مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها، بستگی به محل استفاده و نیاز آزمایشگاه دارد، همچنین کاربرد و روش آشکارسازی دستگاه ژل داک حائز اهمیت است. اما به طور کلی دستگاه‌های ژل داک به شرح زیر تقسیم‌ بندی می‌شوند :

     

     

    -   رادیوگرافی خودکار

     

    دستگاه رادیوگرافی خودکار به جهت رادیو ایزوتوپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

     

     

    -   مالتی پلکس

     

    این دستگاه به جهت آشکار سازی و گرفتن تصویر از چندین سیگنال فلورسانت به شکلی همزمان در آزمایش‌هایی مشابه مورد استفاده است. البته می‌توان از آن به جهت آشکارسازی سیگنال‌های لومینسانسی، رادیو ایزوتوپی و رنگ سنجی نیز استفاده کرد.

     

     

    -   کمی لومینسانس

     

    به طور کلی می‌توان گفت از دستگاه کمی لومینسانس می‌توان به جهت گرفتن بلات وسترن استفاده کرد. اتیدیوم بروماید (UV) دیجیتال  و CCD، فلورسانس سه رنگ، کمی لومینسانس، دنسیتومتری و آشکاسازی‌های نور مرئی نیز به این منظور دیده می‌شوند که می‌توانند نتایج به صورت مقداری و کمی باندهای پروتئینی، بلات‌های نقطه‌ای، نوکلئیک اسیدی و میکروپلیت‌ها را ثبت نماید.

     

     

    -   لیزر

     

    لیزر نیز یکی از دستگاه‌های ژل داک می‌باشد که این وسیله می‌تواند تعیین‌کننده کمیت دقیق و بسیار حساس برای رادیو ایزوتوپ‌ها و انعطاف پذیری در انتخاب فیلترهای انتشار باشد.

     

     

    -   Phosphimager

     

    این دستگاه به منظور افزایش حساسیت برای کاربردهای فلورسانسی هم زمان، رادیو ایزوتوپ‌ها و همچنین انعطاف پذیری در انتخاب و تعیین فیلترهای انتشار می‌باشد.

     

     

     

    در آخر

     

     

    با استفاده از دستگاه ژل داک شرکت مبناژن پارس قادرخواهید بود از ژل آگاروز و یا هر ماده رنگ شده با فلوئورسنت را با بالاترین کیفیت تصویربرداری نمایید. در دستگاه ژل داک شرکت مبناژن پارس از دوربین CCD استفاده شده که این امر موجب بالا رفتن قدرت تفکیک نزدیک‌ترین باندها به هم می‌باشد و همچنین ترانس لومیناتور کشویی در این دستگاه امکان برش قطعه ژل را برای شما به راحتی فراهم می‌کند.
    این دستگاه مجهز به کامپیوتر بوده و نیازی به اتصال به کامپیوتر و یا لپ تاپ جانبی ندارد و به راحتی می‌توانید آن را به سیستم شبکه آزمایشگاه، اینترنت و همچنین USBهای مورد نظر وصل نمایید.

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس