منو

    مقالات

    آزمایش بیماری های مقاربتی یا STD چیست؟

    آزمایش بیماری های مقاربتی یا STD چیست؟


     بیماری های مقاربتی  یا STD  چیست ؟

     

    بیماری های STD یا بیماری های مقاربتی عفونت هایی هستند که بیشتر از طریق فعالیت جنسی منتقل می شوند.همچنین  برخی از عفونت ها می توانند از طریق تماس نزدیک، مانند بوسیدن، یا از طریق مادر به جنین انتقال پیدا کنند.این بیماری ها توسط باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها ایجاد می شوند.
     بیماری های مقاربتی رایج عبارتند از کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، هپاتیت، هرپس، HIV و عفونت HPV .
    تست  STD برای تشخیص بیماری های مقاربتی خاص استفاده می شود. آزمایش‌ها ممکن است بخشی از یک غربالگری معمول سلامت باشند یا زمانی که بیمار علائم و نشانه‌های STD را دارد، دستور داده شوند. در صورت عدم درمان، برخی از بیماری های مقاربتی می توانند باعث مشکلات سلامت جدی مانند نابینایی، آسیب مغزی، ناباروری، نقایص مادرزادی و حتی مرگ شوند.
    خوشبختانه، تمام بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند .آزمایش STD می تواند به شما در تشخیص ، درمان و جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند.
    بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های STD بدون علامت هستند یا فقط علائم خفیف عفونت را تجربه می کنند. بدون انجام آزمایش، افراد آلوده به STD ممکن است ناخودآگاه عفونت را به دیگران انتقال بدهند.

     

    چه کسانی باید آزمایش STD بدهند؟

     

    هدف از آزمایش STD  یا STI ، شناسایی و درمان افراد مبتلا به عفونت قبل از ایجاد عوارض و قبل از انتقال بیماری به دیگران است.
    علاوه بر این، غربالگری برای شناسایی، آزمایش و درمان شرکای جنسی افرادی که مبتلا به STD تشخیص داده شده اند، تلاش می کند تا از گسترش مداوم عفونت جلوگیری کند.
    در حالی که همه افراد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به STD هستند، لازم نیست همه افراد برای هر STD غربالگری شوند. غربالگری STD بر روی افرادی متمرکز است که به دلیل عواملی مانند سن، جنسیت، سابقه سلامتی، تعداد شرکای جنسی و گرایش جنسی در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. آزمایش بیشتر برای افرادی توصیه می شود که در یک یا چند دسته از موارد زیر قرار می گیرند:

     

    خانم هایی که از نظر جنسی فعال هستند

     

    تمام خانم های فعال از نظر جنسی که سن زیر 25 سال دارند باید حداقل هر سال از نظر سوزاک و کلامیدیا آزمایش شوند. این توصیه همچنین برای خانم های با سن 25 سال و بالاتر که در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی به دلیل شریک جنسی جدید یا متعدد قرار دارند، یا شریکی که مبتلا به STD تشخیص داده شده است، اعمال می شود.

     

    بزرگسالان

     

    افراد 13 تا 64 سال باید چند بار یا حداقل یک بار در سال بر اساس میزان خطر، آزمایش HIV انجام دهند.

     

    خانم های باردار

     

    در طول بارداری، زنان باید برای سیفلیس، HIV و هپاتیت B آزمایش شوند. زنان باردار با احتمال خطر بیشتر نیز باید از نظر کلامیدیا و سوزاک آزمایش شوند.

     

    مردان همجنس گرا و دوجنس گرا فعال از نظر جنسی

     

    مردان این گروه باید حداقل سالی یک بار از نظر سیفلیس، کلامیدیا و سوزاک آزمایش شوند. کسانی که شریک جنسی متعدد یا ناشناس دارند، باید بیشتر مورد آزمایش قرار گیرند، مثلاً هر 3 یا 6 ماه یکبار. دراین گروه همچنین ممکن است  آزمایش های مکرر HIV لازم باشد.

     

    رابطه جنسی پرخطر و مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی

     

    هر فردی که از تجهیزات تزریقی مواد مخدر استفاده می کند یا رابطه جنسی بدون محافظ دارد، باید حداقل سالی یک بار آزمایش انجام دهد.

     

    افراد مبتلا به HIV

     

    افراد مبتلا به HIV، در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی دیگری نیز هستند. افراد این گروه باید از نظر سیفلیس، سوزاک و هرپس آزمایش شوند. معمولاً آزمایش کلامیدیا نیز توصیه می شود.

    برخی از بیماری های مقاربتی علائمی ایجاد می کنند. علائم بسته به نوع STD متفاوت است، اما اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید ممکن است نیاز به آزمایش داشته باشید:

     

    ادرار دردناک
     درد هنگام رابطه جنسی
    بوی غیر معمول در ترشحات واژن
     خارش واژن
    خارش یا ترشح از آلت تناسلی
    زخم یا برجستگی در ناحیه تناسلی یا رکتوم

     

     

    انواع تست های STD

     

    بیش از 20 نوع بیماری مقاربتی وجود دارد. پزشک ممکن است این آزمایش ها را برای غربالگری، تشخیص و یا نظارت بر درمان تجویز کند.
    آزمایش STD ممکن است شامل معاینه فیزیکی، سواب ، آزمایش ادرار، تست پاپ اسمیر و بررسی میکروسکوپی مایع برداشته شده از زخم، اندام تناسلی یا مقعد باشد. سایر بیماری های مقاربتی ممکن است از طریق آزمایش خون تشخیص داده می شوند.

     

     

    برخی از رایج ترین تست های STD شامل:


    آزمایش کلامیدیا،هپاتیت B، هپاتیت C،هرپس، HPV،HIV  ، سیفلیس، تریکوموناس و سوزاک


     

    آزمایش کلامیدیا

     

    از آنجایی که اکثر افراد مبتلا به کلامیدیا علائمی را تجربه نمی کنند، پزشکان برای تشخیص اکثر عفونت ها به آزمایش های غربالگری تکیه می کنند. آزمایش‌های غربالگری سعی می‌کنند شرایط سلامتی را قبل از اینکه علائم را تجربه کنید، تشخیص دهند. پزشکان ممکن است به تنهایی کلامیدیا را غربالگری کنند اما غربالگری STD اغلب شامل آزمایش چندین بیماری مقاربتی به طور همزمان است.هنگامی که علائم مرتبط با کلامیدیا وجود دارد، از آزمایش تشخیصی برای تأیید یا رد کلامیدیا استفاده می شود. از آنجایی که کلامیدیا می تواند علائمی مشابه سوزاک، یکی دیگر از STD های رایج ایجاد کند، اگر علائم کلامیدیا را داشته باشید، احتمالاً پزشک شما را از نظر سوزاک به طور همزمان بررسی می کند.
    در این آزمایش معولا از نمونه های سواب واژینال، سواب رکتوم یا نمونه ادرار برای شناسایی ماده ژنتیکی (DNA) باکتری استفاده می شود.

     

    آزمایش هپاتیت B

     

    هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب کبد می شود. نتایج آزمایش هپاتیت B می تواند عفونت فعلی هپاتیت B، مواجهه قبلی با HBV یا ایمنی در برابر ویروس را شناسایی کند.
    این آزمایش پروتئین های ویروسی (آنتی ژن ها)، آنتی بادی های تولید شده توسط بدن در پاسخ به عفونت یا DNA ویروس را به روش PCR تشخیص می دهد و معمولا روی نمونه خون انجام می شود.

     

    آزمایش هپاتیت C

     

    عفونت های HCV به دو دسته حاد یا مزمن طبقه بندی می شوند.
    این آزمایش پروتئین های ویروسی (آنتی ژن ها)، آنتی بادی های تولید شده توسط بدن در پاسخ به عفونت یا DNA ویروس را تشخیص می دهد و معمولا روی نمونه خون انجام می شود.

     

    آزمایش هرپس

     

    تبخال تناسلی و دهانی عفونت های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) هستند. HSV از طریق تماس نزدیک با فردی که به طور فعال ویروس را دفع می کند، معمولاً از طریق تماس پوستی یا تماس جنسی منتقل می شود. بیماران بدون علائم HSV هنوز هم می توانند به طور فعال ویروس را به دیگران انتقال بدهند.
    هدف از آزمایش تبخال تناسلی و دهانی، شناسایی شواهدی از عفونت HSV است. آزمایش برای تبخال تناسلی و دهانی ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود از جمله:

        تایید تشخیص عفونت HSV در بیماران علامت دار
        تشخیص بیماران با سابقه زخم های تناسلی که علائمی ندارند
        شناسایی عفونت بالقوه HSV در زنان باردار بدون علامت
       اطلاع از این که اینکه شریک جنسی یک فرد مبتلا به HSV مستعد ابتلا به عفونت است یا خیر
        تخمین فراوانی شیوع علائم در آینده
    آزمایش همچنین می تواند نوع HSV عامل عفونت را تعیین کند. دو نوع اصلی HSV وجود دارد: HSV-1 و HSV-2

     چهار نوع آزمایش وجود دارد که وجود عفونت HSV-1 یا HSV-2 را تأیید می کند:

    کشت ویروس، آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) ، اسمیر تزانک (Tzanck) و آزمایشات آنتی بادی

     

    آزمایش HPV

     

    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) در ایالات متحده است. تقریباً تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و واکسن HPV دریافت نمی کنند در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند.
    آزمایش HPV از نمونه ای از سلول ها برای بررسی آلودگی سلول ها به سویه پرخطر HPV  استفاده می کند. چنین عفونتی، اگر طولانی باشد، می تواند باعث تغییراتی در سلول های دهانه رحم شود که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود.
    در این آزمایش وجود ماده ژنتیکی (DNA یا mRNA) ویروس بررسی می شود و معمولا روی نمونه سواب دهانه رحم انجام می شود.

     

    آزمایش HIV

     

    ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که می تواند از طریق تماس با برخی مایعات بدن آلوده منتقل شود. در صورت عدم درمان، HIV می تواند به تدریج توانایی بدن برای مبارزه با عفونت های جدی و سرطان را از بین ببرد.
    آزمایش HIV وجود ویروس HIV، آنتی ژن های HIV و یا آنتی بادی های HIV را تشخیص می دهد و معمولا روی نمونه خون، مایعات دهان یا ادرار انجام می شوند.

     

    آزمایش سیفلیس

     

    سیفلیس یک بیماری مقاربتی (STD) است که توسط باکتری ترپونما پالیدووم ایجاد می شود. عفونت سیفلیس از طریق تماس با زخم سیفلیس ، معمولاً در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شود. سیفلیس همچنین می تواند از مادر به جنین در دوران بارداری و یا در هنگام زایمان  منتقل شود. در صورت عدم درمان مناسب، سیفلیس ممکن است باعث آسیب شدید به اندام های داخلی شود.
    در این آزمایش ها آنتی بادی های تولید شده توسط بدن در پاسخ به عفونت، خود باکتری یا DNA آن تشخیص داده می شوند و معمولا روی نمونه خون یا سواب از محل عفونت احتمالی انجام می شوند.

     

    آزمایش تریکوموناس

     

    تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی (STD) است که در اثر عفونت با انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این انگل در حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
    در این آزمایش انگل یا DNA آن تشخیص داده می شود و معمولا روی نمونه ادرار یا سواب واژن، دهانه رحم یا مجرای ادرار نجام می شوند.


     

    آزمایش سوزاک
     

    در این آزمایش DNA باکتری تشخیص داده می شود و معمولا روی نمونه ادرار یا سواب از محل عفونت احتمالی انجام می شود.

     

     

     

    در طول آزمایش STD چه اتفاقی می افتد؟

     

    بسته به نوع عفونت مشکوک، ممکن است یکی از انواع آزمایشات زیر را انجام دهید:


     

    آزمایشات خون

      

      برای تشخیص سیفلیس، HIV و گاهی هرپس استفاده می شود
        در طول آزمایش، یک متخصص با استفاده از یک سوزن کوچک از ورید شما نمونه خون می گیرد.

     

    آزمایش STD

     

    آزمایشات ادرار

       

    برای تشخیص تریکومونیازیس و گاهی سوزاک استفاده می شود
        در طول آزمایش، طبق دستور پزشک، نمونه ادرار استریل را در یک ظرف مخصوص جمع آوری می کنید.


     

    تست های سواب

     

      برای تشخیص HPV، کلامیدیا، سوزاک و هرپس استفاده می شود.
      در طول آزمایش، یک متخصص از یک سواب مخصوص برای نمونه برداری از محل عفونت استفاده می کند. در زنان، ممکن است از واژن یا دهانه رحم نمونه برداری شود. در مردان، ممکن است از آلت تناسلی یا مجرای ادرار، نمونه برداری شود.


     

    پانکسیون کمری
     

    این روش آزمایشی نیست که برای همه انجام شود، اما اگر پزشک مشکوک باشد که شما در مرحله پیشرفته سیفلیس هستید یا اگر عفونت هرپس بر مغز یا نخاع شما تأثیر گذاشته باشد، ممکن است دستور داده شود.

      برای این آزمایش، متخصص  یک داروی بی‌حسی را به پشت شما تزریق می‌کند، هنگامی که ناحیه بی حس شد، متخصص یک سوزن نازک را بین دو مهره در پایین ستون فقرات شما وارد می کند. سپس مقدار کمی مایع برای آزمایش

    برداشته می شود.

     

     


     

    جواب آزمایش STD

     

    نتیجه آزمایش ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری های STD را  نشان می دهد. اگر تشخیص داده شد که مبتلا به STD هستید، حتما طبق تجویز پزشک خود دارو مصرف کنید. همچنین بسیار مهم است که به همسرتان اطلاع بدهید تا در صورت لزوم آزمایش داده و درمان شوند.

     

     

    شرایط تست STD

     

    برای آزمایش خون نیازی به آمادگی خاصی ندارید. ممکن است لازم باشد تا 24 ساعت قبل از آزمایش ادرار یا سواب، کرم های واژینال استفاده نکنید.

     پزشک احتمالا درباره سوابق پزشکی و وروابط جنسی شما سوال خواهد کرد.

     در صورت نیاز به انجام هر گونه آمادگی دیگر،پزشک یا آزمایشگاه به شما اطلاع خواهد داد.

     

     

    چطور می توان از ابتلا به بیماری های مقاربتی پیشگیری کرد؟

     

    بهترین راه برای پیشگیری از عفونت مقاربتی عدم داشتن رابطه جنسی است. همچنین کاهش تعداد شرکای جنسی و داشتن رابطه جنسی ایمن بسیار کمک کننده است.

    واکسن ها روش های ایمن، موثر و توصیه شده برای پیشگیری از هپاتیت B و HPV هستند

     

     

     

     


     

     

     

    اشتراک گذاری

    24 ساعته

    پرداخت ایمن

    7 روز ضمانت برگشت

    تحویل اکسپرس